Recenzia - Miloš Jesenský a Petr Koutský: Najväčšie záhady a mystériá Slovenska 3,

Najväčšie záhady a mystériá Slovenska 3

Tretie pátranie po najväčších záhadách a mystériách so slovenským záhadológom Milošom Jesenským, ktorému tentokrát sekundoval Petr Koutský, vnáša do mnohých záhadných javov či udalostí, ktoré majú spojitosť s našou krajinou, nové svetlo. A tiež aj nové pochybnosti.

Miloš Jesenský je slovenským čitateľom dobre známy. Životom ho sprevádza neuhasiteľná zvedavosť, ktorá ho vedie na dobrodružnú a neraz aj úmornú cestu odhaľovania tajomstiev. V tejto knihe spojil svoje sily s bádateľom Petrom Koutským. Po dvoch obsažných dieloch, v ktorých Jesenský spoločne s tvorivým kolektívom encyklopedicky zaznamenával a interpretoval rôzne hľadiská na mysteriózne javy a úkazy na Slovensku, by sa zdalo, že táto téma by už mohla byť vyčerpaná. Opak je však pravdou. Tretia kniha prináša ďalšie (ne)vysvetliteľné zaujímavosti z našej dávnejšej i nedávnej histórie, a pravdepodobne ešte stále ide iba o špičku ľadovca.

Kniha je obsahovo rozdelená do logických celkov. Autori sa venovali zvláštnym miestam, magickým predmetom a bájnym bytostiam, tajomstvám krvavej histórie a posledná časť publikácie patrí záhadným osobnostiam. Toto delenie je však orientačné, keďže často nie je možné určiť výlučne jedno kritérium, podľa ktorého by sa konkrétna záhada a okolnosti s ňou spojené dali zaradiť do jedinej kategórie.

Čitateľ si má z čoho vyberať. Uveďme hoci na prvý pohľad neuveriteľný príbeh dcéry faraóna Achnatona, ktorá mohla dožiť svoj život v katastri slovenskej obce Dedinka. Viacerých určite zaujme priam detektívne pátranie po Moravianskej venuši a jej podivuhodná, koplikovaná púť. Časť tém, ktorými sa kniha zaoberá, by mohli patriť do kategórie „všetci o tom vedia“. Učili sme sa o nich v škole alebo patria k všeobecnému prehľadu. Publikácia však dokáže prekvapiť hlbšími poznatkami z problematiky a tiež spochybniť, či to, čo „všetci vedia“, naozaj vedia. Skutočne všetci vieme, čím sa zaoberal „učiteľ národov“ Jan Amos Komenský? Čo všetko ľudia považovali za predurčenie k tomu, aby sa človek stal vlkodlakom? Čo vlastne vieme o minciach, ktoré nazývame biateky? Ako v skutočnosti vyzeral Ľudovít Štúr?

Autorom pri predostieraní a vysvetľovaní záhad nemožno uprieť snahu o precíznosť. Takto postupujú aj v prípade „nekorunovanej kráľovnej čarodejníc“, ktorý patrí k tým najsilnejším v publikácii. Príbeh Alžbety Bátoriovej je dobre známy a dočkal sa literárnych i filmových spracovaní. Príbeh grófky Anny Rosiny Listiusovej však nepôsobí o nič menej závažnejšie a mrazivejšie než krvavá cesta Bátoričky. Skôr naopak. Tým viac, že autori rozobrali tento prípad v širšom kontexte a našli súvislosti a medzi oboma ženami, ktorých od seba delila iba jedna generácia. Pri čítaní hrôzostrašných výpovedí a následných právnych a politických krokov si čitateľ zas a znova musí pripomenúť, že ľudstvo sa od počiatku dodnes v svojej podstate ani veľmi nezmenilo. Podobne na čitateľa pôsobí prípad tajomného muža známeho pod menom Karel Novák a ďalšími menami. Novák sa objavil v roku 1955 na slovensko-poľskej hranici. Jeho príbeh v mnohých bodoch pripomína osud hlavnej postavy knihy Waltera Tevisa Muž, ktorý spadol na Zem (vo filmovej adaptácii ho stvárnil David Bowie) a českým a slovenským pamätníkom môže prísť na um aj film Kam zmizel kurýr z roku 1981. Údel Tevisovej fiktívnej postavy bol tragický a ináč nedopadol ani Karel Novák, hluchonemý človek bez minulosti obdarený zvláštnymi schopnosťami. Pre prípadných cestovateľov z iných planét, dimenzií či času Československo v období budovania socializmu rozhodne nebolo najvítanejším miestom na stroskotanie.

Podobných prípadov v tretej časti záhad a mystérií Slovenska autori rozberajú takmer tri desiatky. Každý čitateľ si teda môže medzi nimi nájsť svoje najobľúbenejšie. Texty sú bohato oživené fotografiami, dokumentárnymi i ilustračnými. Hypotézy autori podkladajú výpoveďami svedkov, citáciami z dobových dokumentov i iných autorov, súvisiacimi zaujímavosťami, čo daným témam pridáva na autenticite. Jednotlivé kapitoly, podkapitoly, výpovede, citáty či exkurzy sú graficky šikovne odlíšené, kniha je tak prehľadná a dobre sa v nej orientuje. K niektorým citáciám je uvedený zdroj pôvodného textu, čo určite poteší náročnejších čitateľov, u iných sa však zdroj nedozvieme. V závere sa nachádzajú krátke medailóniky autorov, ale najmä obsiahly register. Je preto trochu škoda, že v takejto skvele pripravenej publikácii čitateľ spočiatku naráža na chyby, ktoré ušli redakcii. S postupom strán sa však frekvencia preklepov či chýb vzniknutých pri zalamovaní (zle uvedený rok narodenia faraónovej dcéry, súradnice zapísané nesprávnym znakom, písmená natlačené na seba tak, že viac slov sa zlieva do jedného) vytráca a neskôr vymiznú úplne. Snáď raz aj k tejto záhade dostaneme vysvetlenie.

Prínosom knihy je nielen jej faktografický charakter, ale najmä snaha pritiahnuť čitateľov záujem o naozaj pozoruhodné veci, ktoré sa diali alebo dejú na Slovensku, alebo majú inú spojitosť s našou krajinou. Autori využili rôzne prostriedky, aby publikácia pôsobila pútavo zvonka aj zvnútra, pričom sa miestami nebránia napríklad štipke humoru či nadhľadu. Treba priznať, že sa ich zámer vydaril. Kniha sa nečíta ako encyklopédia, skôr ako dobrodružná, detektívna či mysteriózna beletria obohatená o množstvo faktov. Pozitívne je aj to, že autori sa nesnažia byť sudcami. Nepodsúvajú čitateľovi závery, či tá alebo oná záhada má racionálne vysvetlenie alebo nie. Uvádzajú hypotézy, kladú otázky, ale najmä predkladajú množstvo overených faktov. Úsudok si musí čitateľ urobiť sám a vo viacerých prípadoch, ktorým sa kniha venuje, aj po predložení všemožných získaných údajov zostáva záver otvorený. Nie je totiž žiadnou hanbou priznať, keď napriek všetkej vynaloženej snahe niečo jednoducho nevieme. V každom prípade táto publikácia môže mnohým čitateľom slúžiť ako inšpirácia na zamyslenie, na výlet, ďalšie pátranie či štúdium a pre tých kreatívnejších môže predstavovať štartovaciu čiaru pre nový triler či fantastický príbeh.

Hodnotenie: 90 %

Knihu Najväčšie záhady a mystériá Slovenska 3 si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

Najväčšie záhady a mystériá Slovenska 3