Recenzia – Ilona Andrews: Magie vítězí,

Magie vitezi

Len nedávno sme spolu s volhom Romanom pripravovali veľkú slávnosť, zatiaľ čo jej hlavná aktérka behala, skákala, rúbala, rezala, zabíjala a trhala švíky na nových šatách, čím privádzala značkových krajčírov do zúfalstva. Medzitým uplynulo pár mesiacov, ba rokov. Kate Danielsová, bývalá rytierka, žoldáčka, momentálne špičkovo ostrá agentka a popri tom vládkyňa Atlanty, je už matkou.

Lenže hoci je pre Kate jej syn prvoradý, zrejme by ste sa s ňou nestretli na fóre Modrého koníka. Nerieši kváskovanie ani bioplienky. Jej robia starosti kožomenci, ktorí sa snažia malého Conlana vystrašiť a vyprovokovať k prvej premene. Veď predsa syn bývalého Pána šeliem sa raz musí na voľačo premeniť! Úbožiaci… Ani tie najrozzúrenejšie vlčice, medvedice a tigrice nie sú nič proti Kate, keď jej niekto siahne na dieťa.

Vrásky na čele jej robí aj manžel Curran. Veď taký prehistorický lev, keď má svoje dni, kadečo požerie, a potom to má následky. K tomu niečo prihodí Júlia, Katina adoptívna dcéra, majsterka svojského životného štýlu. Hyenodlak Ascanio, vlhký sen všetkých žien od 9 do 90 a Katino životné prekliatie, sa už konečne naučil správať skoro ako muž, ale následne svojej tútorke tiež podrazí nohy. V tejto situácii je kŕdeľ špeciálne vycvičených asasínov, ktorí považujú Katino zabitie za zmysel svojej existencie, len kyslou čerešničkou na torte.

Záhadné zmiznutie obyvateľov mestskej štvrte spočiatku ani v najmenšom nenaznačuje, že sa z neho vykľuje konflikt monumentálnych rozmerov. No čoskoro sa začnú nehody a záhady vŕšiť jedna na druhú. Kate príde tajomný balíček. Je to dar alebo výzva? Nedôvera, podozrievanie a odstrihnutie sa od voľakedajších priateľov začína byť smutný štandard. Atmosféra hustne. Roland pomaly skladá masku dôstojného otecka a na povrch sa vynára samoľúby panovačný hajzel, akým bol po tisícročia. Nuž, rodičov si človek nevyberá. Navyše, bezcitný Staviteľ veží nie je jedinou Katinou rodinou. A keď sa na prahu zjaví nepriateľ, akému dosiaľ nebolo páru, na koho sa môže Kate obrátiť, aby zachránila svojich ľudí a svoje mesto?

Séria urban fantasy o Kate Danielsovej od manželskej dvojice píšucej pod menom Ilona Andrews si na Slovensku dávno našla svojich fanúšikov. V deviatich knihách a jednom spin-offe, týkajúcom sa Katinej kamarátky Andrey Nashovej, ktoré vyšli v českom vydavateľstve FantomPrint, sa čitatelia mohli zoznámiť so svetom po Zmene a jeho obyvateľmi. Zem sa zmieta v boji o rovnováhu medzi vlnami techu a mágie. Technická civilizácia sa rozpadá, zato sa objavujú tvory z rozprávok aj nočných môr. Detailne a do hĺbky prepracovaný chod tohto univerza, jeho zákonitostí a špecifík, sa postupne rozvíjal na pozadí dramatických konfliktov hlavných aj vedľajších postáv. Ľudstvo sa muselo prispôsobiť novým životným podmienkam a tomu, že len málo vecí je istých a ani tie netrvajú dlho. Mágia nenávidí techniku: zničila poschodové budovy, zhodila z oblohy lietadlá, o funkčnom internete môžete iba snívať. A tak si ľudia počas vlny mágie svietia vílími lampami, šoférujú hlučné autá na začarovanú vodu, boje sa vedú starými dobrými mečmi, lukmi a balistami. A pomedzi to vám občas funguje telefón – a humor.

Samotná Kate prešla za ten čas dlhú cestu. Od nenápadnej žoldnierky, doslova páliacej za sebou všetky stopy, po takmer všemocnú bytosť, ktorá by mohla smelo siahnuť po hocičom, čo by sa jej zažiadalo. Ale potom by sa z nej stalo to, čím bol jej otec. Viac než moc, ktorej mala neúrekom, si vždy vážila to, čoho sa jej odmalička dostávalo len po štipkách: priateľstva a lásky. Hoci ju vychovali ako vraždiaci stroj, ktorého jediný účel bolo zabiť Rolanda alebo nechať sa ním zabiť, nestal sa z nej necitlivý odľud. Naopak. Navonok nebezpečná, vražedná, vo vnútri zostala krehká osôbka, ktorá túži len po pokojnom živote so svojou rodinou. Preto, nie pre jej moc, za ten čas vytvorila okolo seba ostrov. Pre stratených, zlomených, odmietnutých, sebeckých aj oddaných, pre silných aj slabých. Pre priateľov, a možno aj nepriateľov. Nezáležalo na tom, či máte počas svojich dní dve nohy alebo štyri. Či ste padlý anjel, ľadový obor, dieťa hyeny alebo vodíte upírov na špagáte. V tejto ságe nie je dôležité, čím ste, ale akí ste. A tak aj príbeh končí.

Posledný, desiaty diel série je poriadne nabitý. V snahe zakončiť túto líniu autori náramne tlačia na pílu. Odohrá sa tu toho toľko, že by to vystačilo ešte na tri knižky, v ktorých by sa dej uberal trochu vľúdnejším tempom. Každý, s kým sa čitatelia v predchádzajúcich knihách stretli, tu má svojich päť minút slávy. Prinajmenšom v záverečnej bitke. Slovenského a českého čitateľa ale môže trochu zamrzieť, že do češtiny neboli preložené ďalšie knihy z tohto univerza. Bez poznania udalostí, ktoré sa odohrávali tesne pred tými, ktoré opisuje táto kniha (alebo paralelne s nimi), niektoré dejové zvraty vyšumia do stratena a iné zasa pôsobia ako deus ex machina. Najvypuklejšie to vidno na postave Hugha d´Ambray, Katinho úhlavného nepriateľa, mučiteľa a soka. Angličtinu zvládajúcim čitateľom by mnoho svetla priniesla kniha Iron and Magic, ktorá podľa všetkého otvára novú sériu.

Pri poslednom zápase prišla Kate Danielsová o veľa. Ale možno to tak má byť. Tak či onak, v tejto záverečnej knihe všetko do seba perfektne zapadlo, všetko sa uzavrelo a katarzia je – žiaduca. Toto sme chceli? Áno. Mágia nakoniec zvíťazila. Nad mágiou.

Knihu Magie vítězí si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

E-knihu Magie vítězí si môžete okamžite stiahnuť v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

Magie vítězí