Recenzia: Baahubali 2 – Záver,

Baahubali 2 kattappa
Baahubali na slonovi
Devasena v boji
Baahubali vs. Bhallaladeva
Baahubali 2 Záver
Baahubali obetuje

Prednedávnom prefičala internetmi scéna, v ktorej dekoratívne vyzbrojení vojaci vystreľujú na nepriateľské légie obrovské horiace plachty. Scéna mala celkom úspech. Niektorí sa pobavili, iní nešetrili posmeškami. Ďalší viedli zapálené debaty o tom, či by túto fintu bolo možné vôbec realizovať.

Táto scéna pochádza z filmu Baahubali: Začiatok. Ide o veľkolepé dobrodružstvo z indickej produkcie, ktoré čerpá z bohatej histórie krajiny a nevyhýba sa prvkom fantastiky (tu je moja recenzia). V takmer trojhodinovom Začiatku sme sa zoznámili so Šívom, vlastným menom Mahendra Baahubali. Šíva je adoptovaný mladík, ktorý sa nechal zlákať výzvou neprekonateľného vodopádu. Tým sa jeho pokojný život na dedine zmenil na boj o slobodu jeho rodnej matky a o nárok na kráľovský trón. Druhá polovica Začiatku sa vracia do minulosti k dramatickým osudom Šívovho vlastného otca Amarendru Baahubaliho a film končí tragickým priznaním otroka Kattappu.

Dva roky nás nechali čakať. Niekoľkokrát odložili premiéru, kým sme si netrpezlivo obhrýzali nechty. A napokon sme, napriek všetkým obavám, zistili, že Záver stojí za to.

Dilógia Baahubali patrí k najdrahším filmovým projektom krajiny, čo bolo zrejme aj príčinou omeškania. Tak ako v prvom filme, aj v druhom máte občas pocit, že väčšina peňazí natiekla do veľkolepej výpravy, ktorá by bez strachu mohla súťažiť napríklad s Návratom kráľa. S trikovými scénami to už nie je také hladké, ale rozhodne ide o progres. A hlavne žiadnemu zvieraťu v tomto filme nebolo ublížené.

Kompozícia je opačná ako v Začiatku. Záver začína udalosťou z minulosti, keď kráľovná matka Šivagami vyhlásila svojho adoptívneho syna Amarendru Baahubaliho za korunného princa. Ten, aby z neho raz bol dobrý vládca, sa v prestrojení za mentálne zaostalého prostáčika vyberie spoznávať svoj ľud. Šivagami mu zatiaľ hľadá nevestu hodnú zasadnúť na trón kráľovstva Mahišmati. Na svojej púti drobnými kráľovstvami sa Baahu zoznámi s princeznou Devasenou. Stretnutie je, samozrejme, dramatické: Devasena robí volavku pre zbojnícku bandu, ktorá sužuje jej krajinu. Pasca je úspešná a na družinu princeznej sa znesie celá mrákava neľútostných ozbrojencov. No kráľovský sprievod tvoria v skutočnosti elitní vojaci a samotná Devasena za nimi v ničom nezaostáva. Nuž, kto by sa na prvý pohľad nezaľúbil do dobre stavanej krásavice, ktorá sa oháňa mečom lepšie ako iné mladice vareškou? Očarený Baahubali sám potajomky priloží ruku k dielu a keď sú zbojníci zdecimovaní, Devasena zoberie domnelého úbožiaka do svojich služieb.

Klasická komédia s motívom vymenenej identity sa ale pomaly mení na krvavú drámu…

Toto je len časť recenzie. Celú recenziu nájdete na Blog SME, kde vyšla 4. januára 2018.