Recenzia – Terry Pratchett: Stráže! Stráže! – audiokniha,

Straze Straze - audiokniha

Po známych knižkách Terryho Pratchetta Soudné sestry a Čarodějky na cestách sa vydavateľstvo OneHotBooks rozhodlo načrieť do ďalšej línie príbehov zo sveta Zeměplochy. Urobilo dobre. Zemitý humor Starenky Oggovej a maniere dedinských čarodejníc vystriedalo veľkomestské prostredie Ankh-Morporku a príbeh, ktorý stál na začiatku kariéry drsného detektíva v humornej fantasy – kapitána Elánia.

Nočná hliadka je odpad. Je to výsmech policajného zboru a jej veliteľ „alkoholix“ Elánius je vlajkovou loďou toho, čo Nočná hliadka predstavuje. Tu nik neskončí dobrovoľne. Ani tento osamelý muž otlčený životom, ktorý utápa v poháriku svoje ambície, rozum aj zmysel pre spravodlivosť. Zvyšok hliadky tiež nie je nič, čo by ste poslali na slávnostnú prehliadku ozbrojených síl. Seržant Tračník robí všetko možné, aby zostal seržantom až do dôchodku, a najmä urobí aj nemožné, aby zostal živým seržantom. Desiatnik Noby Nóblhóch je týpek, ktorý musí so sebou nosiť písomné potvrdenie, že je človek. Nič cudzie mu nie je cudzie a zneužívanie úradnej moci považuje svoje základné ústavné právo. Táto banda sa má starať o nočný pokoj v meste – keď už nie inak, tak aspoň pravidelným vytrubovaním, že v Ankh-Morporku je všetko v poriadku. A to aj keby hneď na dohľad dakoho práve mordovali. Veď pre strážnika nie je nič ľahšie ako otočiť sa a zahnúť do tichšej uličky.

Vypočujte si ukážku z audioknihy Stráže! Stráže!

Keď sa v hliadke objaví nováčik, dobrovoľník(!!!) Karotka, ako keby do stoky spadol diamant. Vždy dokonale nažehlený a vyleštený Karotka totiž nielenže ovláda všetky zákony a predpisy naspamäť, ale on ich aj mieni dodržiavať. Ba čo viac, on dokonca trvá na tom, že ich musia dodržiavať všetci! A keďže tento mladík je asi najväčší trpaslík, aký kedy šliapal po uliciach mesta, jeho argumenty sú väčšinou nepriestrelné.

Čistému je všetko čisté. Ale Ankh-Morpork, to je predsa už len silná káva. Najmä, keď sa stane zločin, za ktorým stojí sprisahanie nevídaných rozmerov. To už jedného unaveného chlapa prinúti trochu sa zamyslieť, striasť z pliec rutinu dezilúzie a pustiť sa za cieľom ako kopov. A keď sa už raz rozbehnete, je ťažko zastať.

Stráže! Stráže! je vynikajúcim mixom fantasy, detektívneho trileru a srandy. Autor, ako výborný znalec ľudských pováh, vytvoril perfektne uveriteľné postavy a necháva ich rásť. Zápletka sa opiera o kulisy, ktoré veľmi dobre poznáme z reality, to nič, že medzi hlavných aktérov patria draky. Ovplyvňovanie verejnej mienky a budovanie totalitného systému, ktoré sú priam strašidelne dôverne známe, krčmová či vysoká filozofia, ekonomika a byrokracia, to všetko sú Pratchettovými prísadami do cesta, z ktorého zamiesil poriadne hutnú knižku. Jej familiárnosť a ľudskosť je neodbytná. Každý z nás sa totiž sem-tam ocitol v situácii, v akej sa nachádzajú postavy a postavičky tohto príbehu – a určite to nebolo vždy niečo, na čo by sme mohli byť hrdí. Všetci občas čelíme nejakému zlému drakovi, a práve naše postoje k problému určujú, kto vlastne sme.

Je celkom logické, že predchádzajúce knihy o čarodeniciach načítala do podoby audioknihy herečka, teda žena. Rovnaká logika platí aj pre knihu Stráže! Stráže!, ktorej interpretom je herec Jan Zadražil. Nebolo to určite jednoduché, pretože postáv v knihe je vskutku dosť. Poslucháčovi však Zadražil pripravil doslova potešenie zo spôsobu, ako si s touto výzvou poradil. Kým z Elániovho ustatého prejavu priam steká cynizmus, pri Tračníkových upotených replikách máte nutkanie poskytnúť obéznemu seržantovi prvú pomoc. Keď prehovorí Noby, mimovoľne sa poobzeráte, či sa vám nekrčí za zadkom a nevyberá vám niečo z vrecka. Jednoznačne odlíšite veľkolepú jednoduchosť lady Berankinovej od jedovatej logiky lorda Vetinariho. Keď Zadražilovým hlasom prehovorí Karotka, dostanete chuť ísť s ním, s Karotkom, na zmrzlinu. Všetkému nahráva fakt, že Pratchettove knižky sú pre „rozprávanie pri ohníčku“ ideálnym materiálom (potvrdí to každý, kto zažil, ako z autorových kníh číta jeho český prekladateľ Jan Kantůrek). Spolu s výborne zvolenými hudobnými predelmi, prestávkami a strihom je výsledkom pocit, že nepočúvate čítanú knihu, ale rovno rozhlasovú hru. Naozaj dokonalú k nejakej ručnej práci, vareniu či šoférovaniu – alebo len tak, k vyloženým nohám a rukám za hlavou…

Audiokniha Stráže! Stráže! je okamžite dostupná na stiahnutie na Audiolibrix

Audioknihu Stráže! Stráže! si môžete ihneď stiahnuť aj na Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

Stráže! Stráže!